Bruna bönor kan minska risken för hjärtsjukdomar

1:37 min

Följ kostråden, men lägg till lite bruna bönor, kikärtor och sädeslaget korn varje dag och du kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdom med elva procent. Det visar en ny koststudie från Lunds Universitet.

-- Man kan påverka hälsan ganska mycket om man kombinerar livsmedel med speciella egenskaper på ett bra sätt, säger Juscelino Tovar, professor i biokemi vid Lunds Universitet.

Det är så kallade antidiabetiska livsmedel som ligger i fokus för forskarna vid Antidiabetic Food Center vid Lunds Universitet. Deltagarna i den tre månader långa koststudien var något överviktiga, men annars friska kvinnor över 50 år.

Med en liten förändring i kosten fick försökspersonerna bland annat lägre blodtryck, stabilare blodsockernivåer och lägre nivåer av det onda kolesterolet.

Bönor påverkade blodsockerkurvan positivt ett halvt dygn efter måltid. Allra bäst var bruna bönor, men kikärtor ökade mättnadskänslan bäst.

– Ett ökat intag av baljväxter kan hjälpa till att motverka övervikt, uppkomsten av diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar, säger Anne Nilsson, docent i näringslära och har specialstuderat just bönornas hälsosamma effekt.

Lundaforskarna har nu visat att det troligtvis är bönornas specifika sammansättning av kostfiber som ligger bakom de hälsosamma effekterna.

Livsmedelsverket rekommenderar att man skall äta en viss fibermängd varje dag, men gör inte skillnad på olika slags fibrer eller andra aktiva substanser i maten.

Nu visar forskarna att bruna bönor, kikärtor och sädeslaget korn är speciellt bra för vår hälsa. De nya koststudierna visar att kostrekommendationerna kan behöva förändras, menar professor Joscelino Tovar.

-- Det kan bli att man måste justera de rekommendationerna och inkludera aktiva livsmedel, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista