Mediemätaren

Grafik: Mediemätaren januari – politik i nyheter och sociala medier

Hur mycket syns partierna och politikerna i nyheter och sociala medier? Och vilka ämnen tas upp mest?
Här presenterar Ekot och Sifo de senaste siffrorna.

Innehåll
Traditionella nyheter: Ämnen Partier Partiledare Vinkel

Tidningar, radio och TV − partierna i nyhetsfokus

Moderaterna syns mindre i riksmediernas toppnyheter efter att uppmärksamheten kring partiledarbytet lagt sig. Även de andra allianspartiernas synlighet minskar.
KD:s låga opinionssiffror återspeglas i medierna där toppnyheter om partiet varit förhållandevis få.



Tidningar, radio och TV − partiledarna i nyhetsfokus

Stefan Löfvens synlighet i toppnyheterna minskar stadigt under hösten 2017, men han är fortfarande den mest synliga av partiledarna. Även Jan Björklunds och Jonas Sjöstedts synlighet minskar. Men tydligast minskning noteras för Ebba Busch Thor som under november och december har lägst synlighet av partiledarna.
Den nyvalda moderatledaren Ulf Kristersson ökar sin synlighet av naturliga skäl och är nu den näst mest synliga partiledaren.



Tidningar, radio och TV − positiva eller negativa sammanhang

Socialdemokraterna ligger relativt stilla både sätt till antal införanden och sammanhang. Moderaterna omnämns oftare i positiva sammanhang under november och december.

Siffrorna anger andelar positiva nyheter, minus andelar negativa nyheter, samt antal toppnyheter per parti.



Tidningar, radio och TV − ämnen som dominerat

I denna mätning är det skandaler som toppar bland ämnena, bland annat efterspelet till IT-skandalen på Transportstyrelsen, miljöpartisten som efter metoo-anklagelser lämnade sin riksdagsgrupp och blev politisk vilde samt sverigedemokraten Kent Ekeroth som friades från anklagelser om ringa misshandel men lämnade justitieutskottet.
Det politiska spelet och turerna om möjliga framtida regeringssamarbeten dominerade i föregående mätning, men avtar betydligt under november och december.
Bland sakfrågorna dominerar frågor om lag och ordning samt migration.



Sociala medier − genomslag för partierna på de olika plattformarna

Utrymmet för varje parti uttryckt som en andel av det totala samtalet kring partierna i kanalen.
Siffrorna visar andelen inlägg som nämner respektive parti. Inlägg kan nämna flera partier, därför blir den totala siffran större än 100 procent.

Sociala medier − ton och genomslag för partier

Miljöpartiet och språkrören syns mer i denna mätning. Det handlar bland annat om överenskommelsen om ensamkommande unga, den föreslagna samtyckeslagen och MP-politikern som anklagas för sexuellt olämpligt beteende.
Siffrorna för ”ton” anger andel inlägg med positiv ton, minus andel med negativ ton.

Twitter
Facebook

Sociala medier − ämnen som dominerat

Migration/integration samt lag och ordning fortsätter att dominera samtalet på både Facebook och Twitter. Metoo-uppropet gör att jämställdhet ökar rejält under den senaste mätningen, från två till nio procent.

Twitter
Facebook

Sociala medier − synlighet för partierna över tid

Inlägg kan nämna flera partier, därför blir den totala siffran större än 100 procent.

Twitter
Facebook
Instagram

Sociala medier − synlighet för partiledarna över tid

Inlägg kan nämna flera partiledare samtidigt, därför blir den totala siffran större än 100 procent.

Twitter
Facebook
Instagram

Så är mätningen gjord

Analysperiod: 1 november – 31 december 2017 om inget annat anges. 

Traditionella nyheter

Medieurval: SR Ekot 16:45, SVT Rapport 19:30, TV4 Nyheterna 19:00, Expressen, Aftonbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten

Politiska toppnyheter: Nyheter med politiskt parti nämnt på förstasida (tidning), eller i löpet eller förstanyhet (SR Ekot, Rapport, TV4). Hela artikeln eller inslaget har bedömts.

Sakfrågor: Har kodas per artikel/inslag. När flera sakfrågor förekommer i samma artikel/inslag registreras den som ges störst fokus i respektive artikel/inslag.

Sociala medier

I de sociala medierna undersöker vi innehållet på Twitter, Facebook och Instagram. Här mäter vi hur mycket partier och partiledare nämns. Därefter gör vi ett urval av det innehåll vi fått fram från Facebook och Twitter och analyserar vilka samhällsfrågor det handlar om – och om det som skrivs om partierna och partiledarna är positivt eller negativt.

På Twitter kan vi söka på alla inlägg som gjorts på svenska. På Facebook kan vi endast se vad offentliga konton skriver om partier och partiledare. Dessutom kan vi se de redaktionella artiklar som delas, kommenteras och gillas, även på privata konton.

På Instagram kan vi bara mäta innehållet från offentliga konton, och där en hashtag anges.

 

Läs mer om hur undersökningen är gjord

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".