E-handel

Trenden: Mindre vanligt med fri frakt

1:21 min

Allt fler e-handelsföretag slutar erbjuda fri frakt.

Per Ljungberg, vd för branschorganisationen Svensk Digital Handel, menar att det är en internationell trend som kommer bli vanligare

Det har blivit vanligare att näthandelsföretagen infört någon form av villkor för att man ska få fri eller billigare frakt, det har exempelvis HM och Zalando gjort nyligen. Det kan till exempel röra sig om att man måste handla för en viss summa.

I en undersökning i ett internationellt branschmagasin nyligen, så var det endast ett av de stora e-handelsmodebolagen i Europa som inte redan förändrat, eller hade planer på att förändra, fri frakt.

Enligt Per Ljungberg, vd för Svensk Digital Handel, handlar det från företagens sida dels om fokus på lönsamhet – man vill helt enkelt tjäna mer pengar – men också en hållbarhetstrend.

Det fungerar inte med helt fri frakt ur ett miljöperspektiv, så bolagen vill också fokusera mer på hållbara transporter, och där tror Per Ljungberg att det kommer ske en snabb utveckling framöver.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista